Cumpărarea rulmenților
Ești nesigur de ce rulmenți ai nevoie? În acest ghid, îți vom explica cei mai importanți termeni și factori atunci când vine vorba de rulmenți. Îți vom explica totodată, ce rulmenți se potrivesc cel mai bine stilului tău.
1. Rulmenții în general
O roată are nevoie de 2 rulmeți pentru a se învârti pe axă. Un rulment poate să influențeze semnificativ viteza și senzația care o ai atunci când ești pe un skate, longboard, role sau trotinetă.
Indiferent de tipul de rulmenți ce îl ai, trebuie mereu evitat nisipul, apa și condițiile umede, deoarece durata de folosință a rulmenților poate fi scurtată semnificativ dacă elementele menționate nu sunt evitate. Curățarea și lubrifierea regulată a rulmenților poate ajuta când vine vorba de durabilitate și viteză. Vezi cum să cureți rulmenții aici.
Totodată, un distanțier este folosit pentru a completa spațiul dintre cei 2 rulmenți din roată. Acest distanțier are rolul de a proteja rulmenții si de a crea o rotație mai eficientă atunci când osiile sunt strânse. Dimensiunea distanțierelor depinde de mărimea osiilor folosite.
8 mm distanțier
6 mm distanțier
Calitatea rulmenților depinde de mai mulți factori:
- Material
- Precizie (ABEC)
- Lubrifiere
- Sigilați sau descoperiți (scut detașabil)
Ce tip de rulemți este cel mai bun pentru tine:
- Dacă folosești produsele cel mai mult în aer liber, atunci recomandăm rulemnții sigilați și lubrifiați cu vaselină. Deoarece aceștia sunt cei mai rezistenți la noroi și praf și nu au nevoie aproape deloc de îngrijire.
- Dacă folosești produsele în spații închise poți folosi rulmenți descoperiți (scut detașabil) care se învârt repede și sunt ușor de curățat.
- Dacă ești interesat de viteză pe distanțe lungi, atunci poți folosi rulmenții de precizie lubrifiați cu ulei. Aceștia se învârt foarte repede și sunt ușor de curățat, dar mizeria paote să ii afecteze foarte repede.
2. Montarea
Rulmentul poate fi apăsat înăuntru cu degetul, atunci când rulmentul este montat corect acesta este în linie cu interiorul roții. Dacă un capat al rulmentului este in afara intriorului, atunci acesta este montat greșit și va fi distrus în timpul folosirii produsului. Dacă interiorul roții este din metal, poate fi mai dificil să montați rulmentul. În acest caz folosiți un ciocan cu capăt de cauciuc și bateți ușor in rulment ca să îl așezați în interiorul roții.
Niciodată să nu folosiți un ciocan cu capăt de metal deoarece va distruge rulmentul și garanția acestuia odată cu el.
În același timp, puteți folosi lubrifiant pentru rulmenți, ca să ușureze montarea acestora. Dacă faceți asta nu uitați că excesul de la lubrifiere trebuie curățat după montare.
3. Rulmenți - descriere detaliată
MaterialUL
Materialul din care este fabricat rulmentul este unul dintre cei mai importanți factori în ceea ce privește durabilitatea și calitatea acestuia. Majoritatea rulmenților sunt fabricați din oțel. Rulmenții ieftini sunt confecționați din folie de oțel presată sau oțel carbonat întărit, cele 2 tipuri nevând o perioadă lungă de folosință.
Rulmenții mai buni sunt fabricați din oțel special pentru rulmeți, cum ar fi crom, titanium sau oțelul elvețian.
În rulmenții ceramici ( deobicei folosiți la rolele de viteză) bilele din interior sunt fabricate din ceramică industrială (Nitrută de Siliciu). Bilele de ceramică ruginesc foarte rar și sunt mult mai durabile decât oțelul.
Prețul și calitatea concid foarte mult când vine vorba de rulmenți, astfel încât puteți avea încredere ca brand-urile cunoscute să producă rulmenți de bună calitate și durabili.
PreciZIE/ABEC
Rulmenții sunt categorizați în funcție de specificațiile ABEC acceptate de industrie. ABEC descrie cât de buni sunt rulmenții și face conversia forței aplicată acestora. Cu cât sunt mai mari clasele ABEC cu atât este mai ridicat gradul de precizie, eficiență și capabilitate de viteză, dar NU face neaparat componentele acestora să se învârtă mai repede. Clasificarea ABEC nu coincide cu alți factori, cum ar fi precizia distanțierelor, roților sau a materialului. Toți rulmenții își pierd nivelul de precizie după un anumit grad de uzură.
Rețineți că nu toate brand-urile țin cont de scara ABEC (ex. Bone) și că există și alte metode.
ABEC înseamnă Annular Bearing Engineering Committee (Comitetul de Inginerie a Rulmentului)
Lubrifiera
Rulmeții pot folosi ulei sau vaselină pentru lubrifiere. Rulemntul nu trebuie niciodată să rămână nelubrifiat. Dacă se întâmplă asta, acesta se va topi și pierde din viteză sau se va bloca complet.
- Ulei: Rezultă în viteză mai mare datorită lipsei rezistenței a materialului folosit pentru lubrifiere. Un ulei subțire oferă mai mare viteză, dar are nevoie de întreținere des.
- Vaselină: Rezistent la apă și noroi, mai multă decât uleiul. Nu are nevoie de întreținere, dar crează o rezistență mai mare, ceea ce înseamnă mai puțină viteză.
Observație: Apa poate înlătura toată lubrifierea. Dacă se întâmplă ca apa să se usuce, rulmenții se vor încinge și posibil topi sau vor face un zgomot ciudat următoarea dată când îi vei folosi. Asta înseamnă că va trebui să îi schimbi. În unele cazuri, aceștia pot fi salvați dacă nu i-ai folosit și îi cureți și ungi înainte de tura următoare.
Scut/sigiliu
Pentru a preveni noroiul, nisipul și apa să intre în contact cu rulmentul, un scut sau sigiliu sunt folosite pe fiecare parte a rulmentului.
- Scutul este o protecție din metal montată în partea exterioară a rulmentului și are puțin spațiu în partea dinspre interior (numit și rulmentul anti-praf). Rulmenții cu scut crează foarte puțină fricțiune, de aceea se rotesc mai ușor, oferind mai multă viteză. Pe de altă parte, rulmentul nu este protejat complet împotriva apei și noroiului.
- Sigiliul (poza de mai jos) este făcut din cauciuc armat din oțel, care este montat pe exterior și atinge ușor interiorul rulmentului. Acesta oferă o mai bună protecție și nu e necesară deloc îngrijirea acestuia, dar în schimb crează frecare mai mare și generează mai puțină viteză.
4. Standardele și precizia rulmenților explicate
Există o multitudine de factori în sistemul ABEC. Unul din aceștia este rotunjimea din inelul interior al rulmentului. Tabelul de mai jos indică nivelul maxim admis.
Tip | mm | Inch |
ABEC 1 | 0.0075 mm | (0.000295") |
ABEC 3 | 0.0050 mm | (0.000197") |
ABEC 5 | 0.0035 mm | (0.000138") |
ABEC 7 | 0.0025 mm | (0.000098") |
ABEC 9 | 0.0012 mm | (0.000047") |
Cu cât este mai mare clasificarea ABEC cu atât este mai mică deviația în conținutul rulmentului = mai multă putere transferată către roată.
ABEC și ILQ nu pot fi comparate deoarece ILQ este un brand iar ABEC este un etalon.
Rulemnții ABEC sunt măsurați prin precizie în materie de producție și nu după durabilitate sau funcție sub greutate. Twincam, producătorul ILQ evaluează calitatea rulmenților pe o scală similară cu cea ABEC. Dar diferența este că rulmenții ILQ au 6 bile, pe când ABEC au 7 bile.
Pentru a clarifica diferența, ILQ nu sunt standard precum rulmenții ABEC. ILQ trebuie văzuți ca rulmenți neevaluați de la un producător profesionist de rulmenți și nu este optim pentru mașini industriale.
Rulemnții Bones sunt doar pentru skating - așadar nu pot fi comparați cu specificațiile ABEC.
Terminologia pentru rulmenți și scuturile acestora este listată mai jos. Tipul rulmentului este deobicei inscripționat pe rulment, iar alături este dimensiunea acestuia (ex.: 608ZZ).
Type | Explicație | Notificare |
608 |
Rulment Standard |
22 mm diametru exterior |
688 | Rulment Mini / Micro |
16 mm diametru exterior |
Z | Scut, 1 scut din metal |
|
ZZ | Scut, 2 scuturi din metal |
|
2RS/ RS/ RZ |
Sigiliu, 2 cauciucuri armate din oțel |
Sigiliile sunt montate fără inele tip C. Este posibilă înlăturarea sigiliului pentur întreținere, cu atenție, folosind un ac. |
BRS | Sigiliu, 2 cauciucuri armate din oțel |
|